Den største facebookvildledning i 2011 so far

Skrevet d. 15. feb 2011 af Thomas Bigum i Facebook Hjælp

Her i februar 2011 falder jeg igen og igen over en nyhed om at facebooks forsidefeed på en eller anden vis skulle have en forkert indstilling, som alle bør ændre, hvis de føler sig usynlige.

Den florerer som noter på forskellige sprog, og sågar også som et event der hedder “Facebook Changes – Important“. Det nærmer sig et manifest på den måde, det står fremført, at alle bør lytte med, fordi der er en højere mening med at vi alle ændrer på en indstilling.

Her på norsk

I sin enkelthed er det en opfordring til at ændre på sin feed-indstilling så forsiden viser alt og alle – i stedet for kun at vide dem man i sin daglige færden interagerer med.

Sandheden er dog, at opfordringen – ligegyldigt hvor mange gange den er genskrevet – og ligegyldigt hvilket sprog den står skrevet på er fejlbehæftet, og vildledende. Men den rider på paranoiaen, og facebookbrugerne ænser ikke at de bliver vildledt.

Lyt ikke. Del ikke, og lad for alt i verden være med at ændre indstillingen på din forsidefeed. Det er den indstilling der sikrer at du har en god oplevelse når du åbner facebook.

Her på dansk

Skulle jeg pege på nogen der ville have gavn af at så mange som muligt ændrede denne indstilling, så er det spammerne og de røvsyge brands. Når en side har spammet i et stykke tid, så har algoritmen lugtet luntet. Så bliver der lagt låg på, og man når ikke ud til de fans der er af facebooksiden.

Begynder folk at åbne for alt, så er man fremme i lyset igen, og kan have fornyet succes med sit spam.

Algoritmen har dig kortlagt, og præsenterer dig primært for ting som kommer fra dem du er nært relateret. Sekundært for dem som er perifære for dig, og de som sorteres fra har ikke sagt dig noget af relevans i umindelige tider.

Hvis du har en forventning om at facebook er fyldt med relevans når du åbner, så lad for Guds skyld indstillingen stå. Hvis du derimod vil blæses bagover af alt muligt gylle, selvfølgelig afhængigt af dit antal af venner og brands du har trykket synes godt om til, så ændrer du indstillingen til at vise alt.

Her af en dansker der benytter kontraargumentet. Hvis du er et firma der spammer, så sig det videre til dine fans, så de ser dit spam.

Du vælger selv, men stol trygt på at den gode oplevelse kommer af at lade tingene stå som facebook ønsker du skal have dem.

Se mere om vildledningen på min facebookside her:

Gratis e-bog! Hent den her

Derfor vender dine fans aldrig tilbage - De 7 største dødssynder i håndteringen af Facebook

Helt gratis. Afmeld når som helst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *